Iconen bordurenMijn interesse voor handwerken begon al toen ik 5 jaar was. Inmiddels werden er dus heel wat handwerkstukken gemaakt.In 1996 ontdekte ik in de etalage van een Delftse naaimachine- en handwerkzaak in de Choorstraat een voorgeschilderd stramien met de beeltenis van een icoon. Het was de Jerusalimskaja' (Maria met de drie handen). Mijn man en ik werden lid van ODIGIA, een iconenmuseum destijds gevestigd in de Molenstraat te Den Haag, alwaar wij fijne uren doorbrachten. Er werden ook diverse boeken op gebied van iconen aangeschaft. Immers achter elke icoon schuilt een legende, een verhaal, een beschrijving van herkomst. Inmiddels heb ik het niet bij die ene icoon gelaten, ik wilde er meer maken en keek ernaar uit of er nog nieuwe borduuriconen bij de handwerkzaak binnen kwamen. Er hangen nu vier iconen in ons huis over twee kamers verspreid, allemaal mooi ingelijst, zonder glas, zodat de kleuren optimaal tot hun recht komen. Gemiddeld heb ik per icoon anderhalf jaar aan borduurtijd nodig gehad. Eind vorig jaar rondde ik mijn laatste icoon af, naar voorbeeld van een Russische icoon uit de 16e eeuw, de Moeder Gods van de Hodegetria. Nu staat er een schilderij van Bach op mijn borduurraam. Ik volg graag cursussen over iconen, zoals begin van dit jaar een cursus getiteld 'Maria op iconen'. Eind van dit jaar volgt een cursus over metaaliconen. Deze cursussen gaan uit van Helikon, landelijk instituut voor Religie in Kunst en Cultuur, gevestigd in Utrecht. Ik volg de leergangen in Den Haag aan de Daal en Bergselaan. Zij worden gegeven door drs. Desirée Krikhaar, www.kunstgeschiedenis-helikon.nl. Verleden jaar hebben wij een bezoek gebracht aan het Museum voor Kerkelijke Kunst in Uden, alwaar een zeer uitgebreide collectie iconen werd tentoongesteld. In Noordwijk bezochten wij een door Ingrid Zoetmulder samengestelde tentoonstelling. Zij heeft een galerie in Delft dat zeker een bezoek waard is Annemarie van Rijn-Bautz
|
© www.moetjekijken.nl