Kippertreffen: de hobby Van Marcel Witteveen
Mijn naam is Marcel Witteveen, woonachtig te Baarn. Al sinds mijn jeugd ben ik bezeten van vrachtwagens, aangestoken door vader en oudere 3 broers welke een verhuisbedrijf hadden. Na het verzamelen van autofolders en automodellen (allen trucks) kwam daar de grote uitdaging: een vrachtwagen bezitten voor de lol.
Mijn werk is deels mijn hobby, ik ben verhuis-ondernemer en mag graag met een eigen wagen op pad gaan naar exotische bestemming. Ik was thuis de enige auto-freak, de andere familieleden waren meer vakidioot op gebied van verhuizen of kunst en antiek. Toch heeft de hobby-auto weinig affiniteit met de andere wagens: het is immers een zandwagen!
Doel van deze hobby is het op de weg houden van een eigen Saurer vrachtwagen. Bij mijn zoektocht naar een betaalbare vrachtwagen afkomstig van een legendarisch merk waarbij naast Saurer ook Bussing, Kenworth, FBW, en White tot mijn persoonlijke voorkeur behoren bleek Saurer wel een haalbare kaart. Ik wilde zeker geen Scania torpedo want op elk evenement kom je er daarvan wel een paar tegen. Inmiddels ben ik ook in het bezit van een White bouwjaar 1981, een FBW uit '68 en een Berna uit '57.
Ik hou er de filosofie op na dat een vrachtwagen de schoonheid van zichzelf moet hebben. Dat wil zeggen dat de wagen er in originele staat, eventueel met fabrieks-striping en accessoires er stoer uit moet zien. Ik hou dus niet van extra stickers, lampjes, poppen, en andere 'Halfords' accessoires op een truck. Daarnaast beleef ik geen plezier aan statische evenementen = auto neerzetten, op een tuinstoel er voor gaan zitten en dan ??? Dus vandaar dat ik fanatiek deelnemer ben van KIPPERTREFFEN.
Kippertreffen vinden plaats in Duitsland, 3 a 4 keer per jaar kan je deelnemen aan zo'n evenement. Deze zijn nagenoeg geheel kosteloos voor deelnemers en publiek. Op zo'n treffen komen circa 60 tot 100 voertuigen bij elkaar evenals een aantal oude wielladers, bulldozers en ander antiek bouwmateriaal. Mijn Saurer uit 1981 is vaak een van de jongste deelnemers. De rest van de deelnemende wagens is vaak ouder en zeker niet van Zwitserse makelij. Om het feest kompleet te maken heb ik er vorig jaar een bijpassende Schelling aanhanger bijgekocht, een complete combinatie maakt toch meer indruk. Vele deelnemers zijn net als ik dagelijks geen kiepwagenchauffeur en het is dan ook een ultieme kans om 4 keer per jaar met een volle vracht, 16 ton zand! de berg op en af te gaan.
Van mijn vrouw, die de liefhebberij niet met mij deelt, moest ik gaan opruimen. Hoe dat afloopt weet ik nog niet maar de White en mijn Saurer met Schelling aanhanger gaan de deur niet uit. Ik ben aan het sparen om de Saurer straks te laten spuiten in de kleuren van het bedrijf dat mijn vader vroeger had. Het op de weg houden van de Saurer, onderhoud en reparatie, is een klus op zich. Ik durf te beweren dat Rolls-Royce rijden beslist goedkoper is.
Giddy up go, Marcel Witteveen |