Motorfietsen - een boeiende hobby met vele facetten

Al sinds ik een jaar of 16 was ben ik zeer geïnteresseerd in Motorfietsen. Al snel had ik een abonnement op een motorblad om op de hoogte te blijven van al het nieuws, en op zaterdag ging ik regelmatig (op de brommer) bij motorzaken langs om al dat moois te bekijken.
Toen ik 18 werd had ik als student geen geld om direct rijles te gaan nemen, maar een goed jaartje later kon dat toch eindelijk gaan gebeuren. En na het examen kwam dan eindelijk het grote moment: ik kon mijn eerste motor gaan kopen! Een zo goed als nieuwe Honda CB400N. Veel mooier dan ik ooit had kunnen dromen.
Suzuki Bandit 1250In die dagen was ik een zeer fanatiek motorrijder. Ik gebruikte hem elke dag, het was hobby en vervoer tegelijk. Ook sleutelen hoorde er uiteraard bij. Ik deed alles aan mijn motor zelf, en als handige vriend mocht ik ook het onderhoud doen aan 4 andere motoren.
Later reed ik veel minder fanatiek, en had ik een auto voor dagelijks vervoer. Het motorrijden is echter altijd gebleven, en op dit moment ben ik de trotse bezitter van een Honda CB1000RA. Een heerlijke en sterke motor voor allround gebruik. Heerlijk om een paar uurtjes of een dag op te toeren.

EMWAls techneut ben ik altijd al erg geïnteresseerd geweest in de techniek van motorfietsen. Vandaar ook het zelf sleutelen. Op een gegeven moment kwam daaruit de wens voort om zelf eens een oldtimer te gaan restaureren. En zo kwam er een roestige EMW (Oostduitse kloon van de voor-oorlogse BMW R35) uit 1954. Enthousiast werd begonnen met de demontage, maar vervolgens viel het restauratiewerk toch tegen.
Omdat het project niet opschoot en ik steeds meer zin kreeg om ook eens op zo'n oudje te gaan rijden, kwam er al vrij snel een 2e oldtimer. Dit keer een Motobécane uit 1931. Dat was het begin van een verzameling, en inmiddels ben ik in het bezit van 10 oldtimers.

Mijn belangstelling voor motoren is heel breed, en ik was geen echte "merk freak". Dat veranderde een aantal jaren geleden een beetje, toen ik een motorfiets tegen kwam waar op stond dat die gebouwd was in Schiedam, mijn geboorteplaats! Dat vond ik zo leuk dat ik me eens in dat merk, de Hulsmann, ben gaan verdiepen. Al gauw kwam er een in de garage, en inmiddels bezit ik er 5 van verschillende types!

Hulsmann 39 Hulsmann 51 Hulsmann 200

Verder heb ik motoren van uiteenlopende bouwjaren, landen en merken. Behalve de eerder genoemde Hulsmannen, EMW en Motobécane ook een (Engelse) Omega uit 1923, een (Franse) Koehler Escoffier uit 1938 en een (Duitse) Victoria Swing uit 1956.
De laatste is voor een techneut als ik een zeer fraaie motor, omdat er diverse unieke technische aspecten aanzitten. Het meest bijzondere is de versnellingsbak, die elektrisch geschakeld wordt dmv. drukknopjes op het stuur.

Omega 1923Omega 1923

Ondanks mijn al redelijk uitgebreide verzameling valt er natuurlijk altijd nog wat te wensen. Ook dat zijn technisch zeer bijzondere motoren. Bijvoorbeeld een Neracar of het toppunt van bijzonder motorfietsbouw: een Megola met 5-cilinder stermotor, ingebouwd in het voorwiel! Dus als u er nog een ongebruikt in de schuur heeft staan..

Express zegel Mexico 1940Naast de echte motorfietsen spaar ik ook kleine plaatjes ervan: postzegels met motoren! Alhoewel niet zo erg bekend, zijn er toch zeer vele postzegels met afbeeldingen van motorfietsen. Sinds een aantal jaren verzamel ik die ook. Daarom ben ik ook lid geworden van de MFN: de Motor Filatelisten Nederland. Een heel gezellige en nuttige vereniging, een aanrader voor elke motorfilatelist!

Bent u nieuwsgierig geworden en wilt u eens wat meer van mijn motorfietsen zien, kijk dan eens op mijn website: www.motorpaul.nl.
Wilt u meer weten over motorfilatelie, kijk dan eens op www.mfnl.nl.

Paul


© www.moetjekijken.nl