Details
Onder de bodemplaat van de molen zijn vier smalle latten geplaatst zodat de bodem droog blijft.
De gehele onderkant is bewerkt met dakbedekking, zodat het jaren mee kan.
Onder de omloop en een stukje boven de omloop tot aan de rok is opgebouwd met 3 cm hoge latten, 1 cm over elkaar heen vastgezet. Alle latten hebben een andere breedte.
Bovenkant: de witte vlakken zijn bij de eerst grondverflaag gemengd met gemalen kanariezand, zodat er een beetje structuur in zit.
Bij de onderste deurpost is aan de bovenkant het hout gebogen, de deur is vergrendeld met een echt slot evenals de deur van de omloop.
De bovenplaat van de molen kan gedemonteerd worden als dat ooit nodig is.
Op de bovenplaat ligt nog een plaat en daar tussen een dunne glijplaat, die beplakt is met teflon. De tweede plaat wordt vastgehouden in het midden met een tank-doorvoer. Daarop is de koepel opgebouwd, eerst een ringplaat, daarop vier ronde spanten.
Aan de voor en achterkant, opstaande platen en daarin ramen, aan de hoge kant tussen de ramen is het drijfwerk van de wieken geplaatst. De houten dakplaten zijn weer gebogen en dat geheel is afgewerkt met dakbedekking.
De koepel kan dan over de tweede plaat geplaatst worden en rondom worden vastgezet, onder de tweede plaat, aan de zijkant met houtschroeven. Indien nodig is het gemakkelijk om later de as te kunnen repareren.
In de molen zitten 5 vloeren, naar iedere verdieping zit een ladder met een luik en een traphek.
Door heel de molen is in het hart een ronde doorvoer gezaagd, die opening is afgewerkt met een rond hekwerk. Ook de bodem heeft zo'n opening, die ook afgewerkt is met een afdekplaat welke aan de onderkant is vast geschroefd.
Door die doorvoeren zit in iedere ruimte een lamp, ook in de koepel. Dat zijn 5 spaarlampen van 7 watt.
De lampen zijn bevestigd aan een lat, dus de lampen zijn gemakkelijk van de onderkant eruit te halen.
De molen bevat drie soorten ramen, bij elkaar zijn het er 31 stuks.
Het rad kan gebruikt worden om de koepel in de wind te kruien, dan gaan de wieken draaien.
|